Turussa valmistettiin jo 1920-luvun loppupuolella linja-autokoreja. “Niemisen koritehtaan” (Turun autokoritehdas) ja G.W.Wulffin Ajokalutehtaan välillä oli kova kilpailu.
Lamakauden päätyttyä oli linja-autojen kysyntä vilkasta ja vuonna 1935 päättivät kolme liikennöitsijää aloittaa koritehtailun. Autokori Oy:n perustajat olivat liikennöitsijät Verner Arvela, Emil Heikkilä ja Volmar Mäkinen. Autokori Oy:n toiminta alkoi vuonna 1935 ja virallisesti Autokori Oy – Turku perustettiin 1.2.1936. Tehdastila vuokrattiin Turun kaupungilta ”Pispalan pellolta”. 30-luvun linja-auto oli lähes aina malliltaan “nokallinen”, sillä alustat olivat kuorma-auton alustoja.
Sodan aikana autokoritehtaalla tehtiin töitä puolustuslaitokselle. Sodan jälkeen oli linja-autojen tarve huutava, mutta tarvetta ei voitu heti tyydyttää. Alusta- ja tarvikepula esti korien rakentamisen.
Vuonna 1951 siirrettiin kaikki toiminta Pispalasta Kalevantielle. 50-luvun linja-autot olivat lähes poikkeuksetta Bulldog-mallisia puukoreja. Autokori Oy:n ”teräsvahvikkein varustettu puukehikkoinen” linja-auto sai kultamitalin Suomen messuilta Helsingissä vuonna 1955.
Ensimmäinen teräskori rakennettiin jo vuonna 1957. Vasta vuoden 1960 huhtikuusta lähtien valmistus käsitti yksinomaan teräskoreja. Suosituimmat mallit olivat Airisto ja Aura.
Insinööri Aimo Laukka valittiin Autokori Oy:n tekniseksi johtajaksi vuonna 1964. Hänen myötään tulivat yhtiöön uudet aatteet. Vuosituotanto ennen Laukkaa oli 40–45 koria, mutta vuonna 1965 jo 83 koria. Ensimmäiset vientiä varten valmistetut linja-autot luovutettiin tilaajilleen Ruotsiin vuonna 1966. Vuonna 1969 linja-autotuotanto oli kasvanut jo 129 autoon. Linja-autoista meni vientiin 19.
1960-luvun lopulla ostettiin Liedon Nuolemolta alue uutta tehdasta varten. Lietoon muutettiin vuonna 1973. Muuton yhteydessä nimi vaihtui Autokori Oy:stä Oy Delta Plan Ab:ksi. Samalla kehitettiin myös uudet Delta-mallit. Vienti laajeni mm Norjaan ja lslantiin. Vuosituotanto oli vuonna 1976 ennätykselliset 246 linja-autoa, joista viennin osuus oli 77. Oy Delta Plan Ab sai myös kansainvälisiä palkintoja, mm. Ranskan bussinäyttelyssä.
Viisi vuotta toiminnan alkamisesta Liedossa, työtilaa kaivattiin jälleen. Liedon Yliskulmalta hankittiin entinen Osuusmeijerin rakennus. Se oli jo muutaman vuoden ollut konepajana. Yliskulmalla vastaavana työnjohtajana toiminut Helmer Forsman oli erittäin luova. Hänen monista kehitystöistään mainittakoon kattopeltien muokkauskone, joka vielä 2010-luvullakin on käytössä Carrus Delta Oy:n tehtaalla.
Vuosi 1979 oli Delta Planille erittäin tapahtumarikas. Iisalmessa sijaitseva Erikoiskori Oy liitettiin Delta Planiin tarkoituksena lisätä paloautot tuotevalikoimaan. Paloautojen sijasta valmistettiin Iisalmessa kuitenkin pääasiassa pikkubusseja. Vuoden 1979 vuosituotanto oli 186 linja-autoa ja yksi paloauto.
Delta Star -mallin prototyyppi valmistui vuonna 1980 ja tämän mallin autoilla osallistuttiin myös Nizzan linja-autonäyttelyyn vuonna 1981.
Vuonna 1982 Oy Delta Plan Ab myytiin Ajokki Oy:lle ja samalla päättyi myös insinööri Aimo Laukan 18 vuotta kestänyt kausi yrityksen johdossa. Ensimmäinen Delta Superstar valmistui vuonna 1983 ja sekin osallistui Nizzan autonäyttelyyn hyvällä menestyksellä.Vuosituotanto vuonna 1983 oli 173 linja-autoa, joista meni vientiin 59 autoa.
Elokuussa 1985 juhlittiin Autokori/Delta Planin 50-vuotisjuhlia. Samana vuonna julkistettiin myös suosikkikorimalli Delta Star 50. Hieman sen jälkeen tulivat markkinoille myös kaksikerroksinen Jumbostar sekä Delta Star 30.
Wiima Oy:n johtaja Ilmari Mustonen osti Ajokki Oy:n ja siihen kuuluvan Oy Delta Plan Ab:n vuonna 1986. Kyseisenä vuonna valmistettiin 171 koria, joista peräti 96 meni vientiin.
Vuonna 1988 mallisto käsitti seuraavat mallit: Star 301, Star 501, Superstar sekä Jumbostar. Mustosen omistaman yhtymän nimeksi tuli nimikilpailun jälkeen vuonna 1989 Carrus Oy ja Liedon tehtaan nimeksi Carrus Oy Delta.
Ruostumaton teräs vaihdettiin korikehikon raaka-aineeksi kaikkiin Carruksen koreihin vuonna 1991. 1990-luvun puolivälissä Carrus Oy Deltan mallisarja uudistettiin perusteellisesti ottaen samalla huomioon uudenaikaiselle linja-auton korille asetetut turvamääräykset, kuten korin lujuus ympäripyörähdystilanteessa. Uudet korit olivat Star 602, Star 502 ja Star 302.
Koko 1990-luvun yritys jatkoi tunnetulla innovatiivisella linjallaan ja kehitti uusien mallien lisäksi myös oman turistiautojen matkustajaistuimen.
30.10.1997 Ilmari Mustonen myi Carrus Oy:n liiketoiminnan Volvo Bussar Ab:lle. Carruksesta tuli tammikuun puolivälissä 1998 Volvon tytäryhtiö.
Volvon aika merkitsi voimakasta kasvua Liedossa sijaitsevalle tehtaalle. Niinpä Liedossa kehitettyjä linja-autoja valmistetaan mm. Meksikossa, Puolassa ja lntiassa.
Carrus Oy -nimi muuttui kesällä 2004 Volvo Bus Finland Oy:ksi. Liedon tehtaan nimeksi tuli Volvo Bus Finland Oy Turku Factory. Vuonna 2004 tehtaalta valmistui 185 linja-autoa.
Suuri muutos koettiin vuonna 2008, kun ryhmä suomalaisia sijoittajia ja Volvo Bus Corporationin Suomen johtajia osti Volvo Bus Finland Oy:n Liedon tehtaan liiketoiminnan.
Uusi yhtiö sai nimekseen Carrus Delta Oy.
Vuonna 2022 Carrus Deltan omistajuus siirtyi yhtiön sisällä, kun yrityksessä jo ennestään johtotehtävissä työskentelevät henkilöt ostivat yhtiön koko osakekannan.